O rowerach elektrycznych
Dlaczego warto wybrać rower elektryczny?
Rowery elektryczne są fenomenem naszych czasów i wydają się być jak dotąd najbardziej racjonalnym wyborem spośród wszystkich elektrycznych środków transportu. Zapewniają wystarczającą moc na krótkich i średnich dystansach, są lekkie i łatwe w obsłudze w porównaniu z elektrycznymi skuterami, samochodami elektrycznymi lub innymi „samobieżnymi” pojazdami, a ponadto oferują możliwość połączenia własnej siły rowerzysty z napędem elektrycznym.
Przeciętny, średnio wytrenowany rowerzysta jest w stanie osiągnąć moc 250 W przez około godzinę. Silnik roweru elektrycznego osiąga moc 250–310 W na odległość 50 km, tj. około 2,5 godziny. Dzięki rowerowi elektrycznemu zyskujesz dodatkowe 2 pary nóg wytrenowanego rowerzysty. Jeśli napęd roweru jest używany w połączeniu ze standardową mocą podczas pedałowania, nie ma problemu, aby na jednym ładowaniu przejechać nawet 65–70 km z prędkością 25 km/h.
Rower elektryczny jest najszybszym środkiem transportu w ruchu miejskim, charakteryzującym się zdecydowanie najniższymi kosztami eksploatacji. Koszt 1 km wynosi około 0,04 CZK (przy standardowej cenie 4,90 CZK/kWh). Rower elektryczny umożliwia szybkie i efektywne poruszanie się przy umiarkowanym wysiłku fizycznym, nawet w terenie pagórkowatym. Nie wymaga żadnych dodatkowych nakładów związanych z garażowaniem, ubezpieczeniem, paliwem itp.
| Motocykl 125 cm2 | Rower elektryczny 250W/36V/10Ah | |
| Cena w PLN z VAT | 12000 | 175000 |
| Ubezpieczenie CZK/dzień/1 km 1200/365/50 | 0,13 | 0 |
| Koszty eksploatacji 1 km paliwo | 0,15 | 0,01 |
| Amortyzacja 1 km/CZK (w przypadku roweru wraz z baterią 800 cykli) | 0,2 | 0,04 |
| Całkowite koszty na 1 km | 0,363 | 0,05 |
| Całkowite koszty w PLN za przejechane 20 000 km | 7260 | 1000 |
| Całkowite koszty w CZK za 20 tys. km z ceną zakupu maszyny | 19260 | 8000 |
Jak wybrać odpowiedni rower elektryczny?
Różni się on od klasycznego roweru właśnie napędem elektrycznym. Skupimy się więc na głównych częściach – akumulatorze i silniku:
Akumulator do roweru elektrycznego
Właściwy wybór akumulatora może mieć znaczący wpływ zarówno na komfort użytkowania roweru elektrycznego, jak i na całkowity koszt jego eksploatacji. Z naszego punktu widzenia ważne jest, aby wziąć pod uwagę następujące parametry akumulatorów:
Pojemność akumulatora
Pojemność (podawana w amperogodzinach – Ah) wyraża ilość ładunku elektrycznego, jaki akumulator jest w stanie pomieścić po pełnym naładowaniu. Przy ocenie zasięgu roweru elektrycznego należy wziąć pod uwagę nie tylko pojemność, ale także napięcie akumulatora. Baterie mają zazwyczaj napięcie 24, 36 lub 42 V. O zasięgu roweru decyduje stosunek napięcia, pojemności i mocy silnika roweru. Mnożąc napięcie i pojemność, otrzymujesz wartość w watogodzinach. Dzieląc wartość w watogodzinach przez moc roweru w watach, otrzymujesz czas, przez który rower będzie działał, a tym samym orientacyjną wartość zasięgu roweru. Uwaga: silnik nie dostarcza stałej mocy, dlatego informacja ta ma charakter orientacyjny.
Typowy przykład: akumulator 36 V/10 Ah, moc silnika 250 W.
36 V x 10 Ah = 360 Wh
360 Wh / 250 W = 1,4 h
Przy prędkości ok. 25 km/h zasięg przy stałej mocy silnika 250 W wynosi 35 km. W rzeczywistości zasięg jest zazwyczaj dwukrotnie większy, ponieważ używasz również własnych nóg, a silnik nie jest stale obciążony.
Ogólnie rzecz biorąc, zawsze zależy to od stylu jazdy. Jeśli ktoś używa roweru do jazdy po mieście do 30 km dziennie, nie potrzebuje baterii o maksymalnej pojemności, ponieważ nie wykorzystuje jej podczas jazdy, a jedynie przewozi zwiększoną masę baterii i płaci wyższą cenę za baterię.
