O rowerach składanych
Czym właściwie jest „składak”?
Rower składany to rower, który można złożyć do niewielkich rozmiarów, dzięki czemu jest znacznie łatwiejszy w transporcie i przechowywaniu niż zwykły rower. Dzisiejsze modele można złożyć w ciągu kilkudziesięciu sekund, a złożony rower można trzymać w jednej ręce. Dzięki temu jazdę na rowerze można łatwo połączyć z innymi środkami transportu.
Rowery składane dawniej i dziś
Pierwsze „składaki” pojawiły się już pod koniec XIX wieku. W pierwszej połowie XX wieku rowery składane znalazły szerokie zastosowanie w wojsku i były często używane podczas obu wojen światowych. Wraz z rozwojem masowej motoryzacji w drugiej połowie ubiegłego wieku „składaki” częściowo zniknęły ze sceny, ale od lat 80. ponownie znalazły swoje miejsce jako idealny element transportu kombinowanego w dużych miastach. Od tego czasu popularność rowerów składanych stale rośnie.
Rower składany można przechowywać na balkonie lub bezpośrednio w mieszkaniu, gdzie zajmuje znacznie mniej miejsca niż klasyczny rower. W przypadku dłuższych podróży do pracy lub szkoły rower składany można łatwo połączyć z transportem publicznym. Dojeżdżasz do dworca kolejowego, gdzie wsiadasz do pociągu ze złożonym rowerem. W stacji docelowej łatwo i szybko rozkładamy rower i kontynuujemy podróż. Podczas każdej podróży do pracy można poczuć się jak na wycieczce, a problemy z parkowaniem staną się przeszłością.
Rower składany sprawdzi się również w czasie wolnym, na wakacjach lub podczas weekendowych wycieczek. Rowery składane stają się bardzo popularnym wyposażeniem łodzi lub przyczep kempingowych, a do bagażnika rodzinnego samochodu zmieści się ich nawet kilka. Dzięki temu można łatwo przetransportować rowery do miejsca planowanej wycieczki.
Tern, Montague, Brompton, Dahon!
Dzisiejszy rynek rowerów składanych dominują przede wszystkim cztery marki: Tern, Montague, Brompton i Dahon. Pozwólcie nam je krótko przedstawić.
Rowery składane Dahon
Znaczącą marką na światowym (obecnie głównie azjatyckim) rynku rowerów składanych jest Dahon, założona w 1982 roku przez fizyka kosmicznego i eksperta w dziedzinie technologii laserowej Davida Hona. W ciągu ponad trzydziestu lat działalności Dahon uzyskał kilka patentów i wprowadził na rynek wiele innowacji. Obecnie produkuje swoje rowery w Chinach.
Składane rowery Tern – nowe technologie
W 2011 roku była żona Davida Hona, Florence Shen, wraz z synem Joshuą Honem i częścią pracowników opuściła firmę Dahon, aby założyć własną markę składanych rowerów Tern.
W Europie firma Tern po raz pierwszy zaprezentowała się na targach Eurobike 2011, gdzie zaprezentowała innowacje techniczne dla rowerów oparte na sprawdzonych podstawach Dahonu w nowym designie. Tern stopniowo rozszerza swoją ofertę i dodaje kolejne opatentowane technologie, takie jak unikalny system składania N-Fold i mocniejszy przegub OCL Joint. Obecnie produkuje dwadzieścia sześć modeli w seriach Link, Verge, Joe, Eclipse, BYB o rozmiarach kół 20„, 24” lub 26". Tern dominuje na rynku europejskim, a produkcja odbywa się na Tajwanie.
Rowery składane Brompton – brytyjska elegancja
Brompton jest jedyny w swoim rodzaju. Dosłownie. Wszystkie rowery Brompton są zbudowane na tej samej ramie z kołami 16". Można je wyposażyć w cztery rodzaje kierownic, jedno-, dwu-, trzy- lub sześciobiegową przekładnię oraz trzy rodzaje wyposażenia. Unikalny system składania ramy został opatentowany już w 1979 roku i od tego czasu Brompton przeszedł tylko niewielkie ulepszenia.
Firma Brompton Bicycle została założona w 1976 roku przez Anglika Andrew Ritchiego. Wszystkie rowery Brompton są do dziś produkowane w Wielkiej Brytanii.
Składane rowery Montague – technologia armii amerykańskiej
Są to rowery składane o standardowych rozmiarach kół 26„, 27,5 i 28”. Model Paratrooper był używany przez spadochroniarzy do szybkiego przemieszczania się po zrzucie. Montague jako jedyna firma oferuje pełnowartościowe składane rowery górskie lub trekkingowe. Amerykańska firma produkuje rowery na Tajwanie.
Jak wybrać odpowiedni rower składany?
Nie jest to całkowicie proste, ponieważ każdy ma nieco inne wymagania. Ważne jest, gdzie i jak najczęściej będziesz używać roweru składanego.
Kto będzie używał roweru do transportu kombinowanego, gdzie będzie często składał rower i jednocześnie będzie jeździł tylko kilka kilometrów dziennie, będzie szukał roweru, który można złożyć najłatwiej i najszybciej. Inni będą jeździć na dłuższych trasach bez konieczności częstego składania roweru. Będą więc preferować komfort jazdy, a szybkość składania lub rozmiar złożonego pakietu nie będą odgrywać znaczącej roli.
Ważne jest więc, jak często, jak daleko, po jakiej nawierzchni i w jakim terenie (po płaskim terenie czy w górach?) będziesz jeździć i jak często będziesz składać rower.
Na co więc zwrócić uwagę przy wyborze roweru składanego?
Czy składanie roweru jest łatwe i szybkie?
Składanie „składaka” jest możliwe dzięki przegubom – główne z nich znajdują się zazwyczaj pośrodku ramy i na mostku kierownicy. Składanie i rozkładanie roweru powinno być możliwe bez użycia narzędzi. Zwróć również uwagę na to, ile czynności trzeba wykonać i jak są one skomplikowane. Czy przed złożeniem roweru trzeba ustawić przerzutki, pedały, kierownicę lub siodełko w określonej pozycji? Czy podczas składania lub przenoszenia nie zabrudzisz się łańcuchem?
W przypadku obecnych modeli czołowych marek nie ma się czego obawiać, przy odrobinie wprawy rower można złożyć w pół minuty. Na ogólną prędkość w terenie ma oczywiście wpływ również to, jak szybko można zdjąć torby i kosze, a jeśli używasz pokrowca na rower, jak szybko go otworzysz, umieścisz w nim złożony rower i ponownie go zamkniesz. Chętnie pokażemy Ci, jak złożyć rower w naszym sklepie. Zalecamy również kilkakrotne przećwiczenie tego w domu, aby uzyskać optymalną wprawę w składaniu, lub zajrzyj na nasz kanał YouTube – kategoria rowery składane.
Jakie są wymiary złożonego roweru? Jak się nim posługiwać?
W przypadku częstego składania interesują nas również wymiary złożonego pakietu. W stanie złożonym rowery mają wymiary około 40×60×80 cm, a o każdym centymetrze decyduje przede wszystkim rozmiar kół. Konstruktorzy rowerów składanych stosują zatem zazwyczaj koła o niewielkich rozmiarach (najczęściej 20").
Składany rower powinien dać się przenieść w jednej ręce. Składany pakiet powinien być zatem łatwy do uchwycenia i wyważony, nie powinien też samoczynnie się rozkładać. Niektóre rowery mają dlatego systemy, które utrzymują je w całości, na przykład za pomocą zamków lub magnesów. Niektóre rowery umożliwiają również prowadzenie złożonego lub częściowo złożonego roweru składanego przy użyciu własnych kół lub kół pomocniczych.
Ile waży rower składany?
Waga roweru wpływa na trudność jazdy, zwłaszcza w terenie pagórkowatym. Jest ona również ważna dla łatwego przenoszenia, ponieważ lekki rower można łatwo wynieść nawet kilka pięter do mieszkania.
Rowery składane są zazwyczaj małe i sprawiają wrażenie bardzo lekkich. Niestety, w większości przypadków nie można w nich zastosować standardowych kształtów elementów roweru (zwłaszcza ramy), które zapewniają idealną równowagę między wytrzymałością a ilością użytego materiału. Ponadto do roweru składanego potrzebne są elementy, których nie znajdziesz w zwykłym rowerze – mechanizmy przegubowe, dźwignie zabezpieczające itp.
Rowery składane są zatem nieco cięższe, niż można by się spodziewać po tak małym rowerze. Ich waga wynosi zazwyczaj od 10 do 15 kilogramów. Jest to waga odpowiadająca zwykłemu rowerowi lub nawet niższa.
Czy jazda na rowerze składanym jest wygodna?
Rowery składane mają różne konstrukcje ram z różnymi odległościami kierownicy od siodełka oraz proporcjami wysokości siodełka i kierownicy. Na te proporcje odległości można wpływać poprzez regulację siodełka i kierownicy, ale tylko w pewnym zakresie. Dlatego przed zakupem zalecamy osobiste wypróbowanie roweru składanego i profesjonalne dostosowanie go do własnej sylwetki, aby jazda na nim była wygodna.
Rozmiar kół ma wpływ na komfort jazdy po nierównej nawierzchni. Jeśli wiesz, że będziesz często używać roweru składanego w nierównym terenie, należy wybrać rower składany z jak największymi kołami. Takie rowery są jednak naturalnie większe po złożeniu.
Szczególnie w przypadku jazdy po pagórkowatym terenie należy rozważyć różne warianty przełożeń. Ważna jest nie tylko liczba biegów, ale także rozpiętość między poszczególnymi biegami (szczególnie w przypadku porównywania przekładni różnych producentów). Zwróć również uwagę na stosunek przekładni do tylnej zębatki.
Na jakość jazdy wpływają również inne elementy roweru, np. siodełko, opony itp. Można je dodatkowo wymienić, ale w przypadku opon należy wziąć pod uwagę, że wybór różni się w zależności od rozmiaru felg. Wybór odpowiednich opon ponownie zależy od tego, gdzie najczęściej będziesz się poruszać – na równej, utwardzonej nawierzchni asfaltowej bardziej przydadzą się węższe i gładsze opony niż w terenie.
Jakie wyposażenie można dodać do roweru składanego? Czy rower składany pomieści bagaż?
Na rowerze składanym można również wykorzystać dodatkowe wyposażenie. Odblaski są zazwyczaj częścią podstawowego wyposażenia, opony często mają paski odblaskowe, ale rower można oczywiście wyposażyć również w oświetlenie (na przykład indukcyjne bezbateryjne migacze Reelight). Aby nie zabrudzić się podczas jazdy, warto wyposażyć rower składany w błotniki.
Sposób i szybkość mocowania oraz zdejmowania torby lub koszyka ma również wpływ na ogólną funkcjonalność podczas składania i rozkładania roweru. Dlatego nie polecamy akcesoriów, które są montowane na stałe. Dobrze jest skorzystać z systemu mocowania, który pozwala na zdjęcie koszyka lub torby z roweru w ciągu kilku sekund. Najbardziej rozpowszechniony jest system mocowania Klickfix, rowery marek Dahon i Tern mają do niego specjalny nasadkę na rurze czołowej kierownicy.
Czy rower składany można zelektryfikować? Składany rower elektryczny!
Wraz z rozwojem rowerów elektrycznych producenci rowerów składanych również zaczynają wprowadzać do swojej oferty rowery elektryczne (na przykład składane rowery elektryczne Tern). Jeśli jako właściciel roweru składanego zdecydujesz się na elektryfikację swojego roweru, oferujemy Ci indywidualną przebudowę roweru na rower elektryczny przy użyciu niemieckich zestawów Pendix, które są w pełni kompatybilne ze wszystkimi wyżej wymienionymi markami rowerów składanych. .
