Rowery trekkingowe i crossowe
Sortowanie produktów
Lista produktów
Kontrolki listy
Rowery crossowe i trekkingowe mają opony o średnicy 28" lub 29", zazwyczaj o uniwersalnym designie i mniejszym oporze toczenia niż rowery górskie. Są one zazwyczaj wyposażone w amortyzowaną widelec, natomiast tylna rama jest zawsze sztywna. Różnica między rowerem trekkingowym a crossowym polega zasadniczo na wyposażeniu roweru. Rower trekkingowy jest zazwyczaj wyposażony w błotniki, bagażniki, oświetlenie – krótko mówiąc, wszystko, co jest niezbędne podczas dłuższych wycieczek, na przykład z możliwością noclegu na łonie natury. Rower crossowy ma wszystkie zalety roweru trekkingowego, ale nie jest wyposażony w szereg dodatków, aby nie zwiększać niepotrzebnie masy roweru. Jest zatem przeznaczony raczej do rekreacyjnej jazdy sportowej (jednodniowa wycieczka) bez ambicji transportu wyposażenia (odzież, śpiwór, namiot itp.).
Rowery turystyczne i wyprawowe
Rowery turystyczne są wyższym poziomem rowerów trekkingowych. Rower trekkingowy może być również używany do długodystansowej turystyki rowerowej lub wypraw, jednak doświadczeni rowerzyści z pewnością wymienią kilka ważnych szczegółów, dla których warto utrzymać oddzielną kategorię rowerów podróżniczych i wyprawowych. Przednie ramy są zazwyczaj wykonane ze stali CrMo, a nie z aluminium. Powód jest prosty. Stal lepiej amortyzuje wstrząsy, a jeśli pęknie, można ją zespawać zwykłą spawarką łukową, która jest łatwo dostępna na całym świecie. Zazwyczaj nie mają one amortyzowanej przedniej widelca. Widelec służy do montażu bagażnika „low rider”, a ponadto jest to kolejny element, który może potencjalnie obniżyć niezawodność roweru. Amortyzowany widelec, jeśli nie jest zablokowany, również zmniejsza siłę w przeciwieństwie do sztywnego widelca. Rowerzyści wyprawowi mogą również korzystać z zasilania świateł z dynamo w piaście – nie ma ryzyka, że wyczerpią się baterie. W ciągu dnia dynamo można wykorzystać do ładowania telefonu komórkowego. Konieczne jest jednak posiadanie specjalnego adaptera (prostownika) i powerbanku.
Rower gravelowy
Dzisiejsze nowoczesne rowery przypominające rowery do klasycznego cyclocrossu to rowery gravelowe. Mają wiele wspólnego z rowerami wyprawowymi i szosowymi. Zasadniczo są to rowery szosowe o bardziej masywnej konstrukcji, bardziej „turystycznej” geometrii i oponach trekkingowych. Pozostały kierownice szosowe, ale przerzutka jest dostosowana bardziej do ciągnięcia niż do prędkości. Rowery te są używane podobnie jak rowery MTB lub trekkingowe, ale często wykorzystuje się je również do turystyki rowerowej.
Bike packing
Ta forma pakowania się na kilkudniowe wycieczki kładzie przede wszystkim maksymalny nacisk na całkowitą masę i operacyjność roweru. Często stosuje się ją w połączeniu z rowerami gravelowymi i MTB. Są to torby, które można umieścić bezpośrednio na rowerze bez konieczności montażu bagażników. Torby te można znaleźć w naszej sekcji torby do turystyki rowerowej.
