Wybór odpowiedniego roweru
Rower miejski czy sportowy?
Między rowerem sportowym a rowerem odpowiednim do transportu rowerowego istnieje wiele różnic wynikających z logiki użytkowania roweru. Podczas gdy rower sportowy jest narzędziem służącym do osiągania maksymalnej wydajności, rower miejski jest dostosowany do zapewnienia komfortu, czystości, bezpieczeństwa i stylu.
Jeśli rower jest używany jako sprzęt sportowy, rowerzysta musi zrezygnować z wygody, aby osiągnąć maksymalną wydajność, a także musi liczyć się ze zwiększonym obciążeniem rąk, nadgarstków i pleców. Siodełko jest wąskie – rowerzysta sportowy praktycznie cały czas stoi na pedałach, a znaczną część ciężaru ciała utrzymują ręce. W przypadku klasycznego roweru miejskiego rowerzysta siedzi w pozycji wyprostowanej, ma dobry przegląd sytuacji wokół siebie i jest bardziej widoczny. Przenoszenie siły z nóg nie jest jednak całkowicie optymalne dla osiągnięcia maksymalnej wydajności, dlatego jazda jest raczej spokojniejsza.
Kolejną różnicą jest wyposażenie rowerów. Rowery sportowe zazwyczaj nie mają błotników, osłony łańcucha, dynamo w piaście, oświetlenia, podpórki ani piasty z przekładnią, która umożliwia zmianę biegów podczas postoju (np. na skrzyżowaniu, przed sygnalizacją świetlną itp.). Podczas jazdy na rowerze miejskim nie zabrudzisz się odpryskami wody z kół, łańcucha itp. Natomiast w kolarstwie sportowym stosuje się specjalną odzież i obuwie, liczy się z zabrudzeniami, a wszystko podporządkowane jest masie roweru.
Klasyczny rower holenderski
– maksymalnie wyprostowana, wygodna pozycja, odpowiednia zwłaszcza dla miast położonych na równinach i krótszych dystansów.

Rower miejski
– lepsze przenoszenie mocy, dobra widoczność, łatwe wsiadanie. Do jazdy po lekko pagórkowatym terenie na średnich dystansach.

Rower trekkingowy
– idealny do pokonywania długich dystansów i jazdy w każdym terenie. Nadaje się również do jazdy z bagażnikami, na wakacje i wyprawy.

Rower górski / szosowy
– przeznaczony do sportowej jazdy w terenie lub na szosie. Nie mamy takich rowerów w naszej ofercie.

Rowery gravel
– połączenie kolarstwa szosowego i górskiego (pierwotnie cyclocross). Rowery te nadają się również do sportowej turystyki rowerowej z minimalistycznym bagażem w tzw. torbach bikepackingowych. Sprzęt bikepackingowy pomieści oszczędny, lekki ekwipunek, raczej na weekendowe wycieczki z noclegiem. Bikepacking jest popularny również w połączeniu z rowerami górskimi.

Rozmiar rowerów
W przypadku zwykłych rowerów rozróżnia się wysokość ramy i rozmiar kół. Podczas gdy koła (opony) w rowerach dla dorosłych są obecnie produkowane w dwóch podstawowych rozmiarach 26” i 28”, wysokość ramy waha się od 135 do 170 cm. Wysokość ramy mierzy się od środka korby do krawędzi rury ramy siodełkowej (a nie od sztycy lub siodełka, których wysokość można regulować). Oprócz całkowitej wysokości sylwetki, odpowiedniość ramy zależy również od długości nóg. Jeśli rowerzysta ma atletyczną sylwetkę i długie nogi, bardziej odpowiednia będzie dla niego wyższa rama. Ogólnie można jednak stwierdzić, że z punktu widzenia komfortu jazdy mniejszy ram dla wyższej osoby powoduje większe trudności niż odwrotnie.
Dla przejrzystości zamieszczamy tabelę:
| Wzrost | rower miejski | rower górski | rower trekkingowy | ||
| cm | cm | cale | cm | cale | cm |
| 160 – 165 | 43 | 16 | 40 | 16–18 | 42–45 |
| 165 – 175 | 45 | 16–18 | 40–45 | 18–20 | 45–50 |
| 175 – 180 | 50 | 18–20 | 45–50 | 20–22 | 49–53 |
| 180 – 185 | 53 | 20–22 | 50–53 | 22–24 | 53–56 |
| 185 – 195 | 55 | 22–24 | 53–56 | 24–26 | 56–59 |
Waga rowerów miejskich
Pytanie o wagę rowerów miejskich jest bardzo częste, a odpowiedź na nie wymaga nieco bardziej szczegółowego wyjaśnienia. Waga rowerów trekkingowych, górskich i szosowych jest mierzona bez żadnych dodatków (błotników, oświetlenia, bagażnika, osłony łańcucha, podpórki i pedałów). W zależności od typu ramy i wyposażenia waga wynosi zazwyczaj od 9 do 12 kg.
Gdybyśmy w ten sposób rozmontowali rowery miejskie z ramą CrMo z klasycznym połączeniem lutowanym, ich waga wynosiłaby 12–14 kg (w zależności od zakresu przełożeń piasty). Wyższa waga wynika z obecności dynamo w piaście i piasty z przekładnią. Tych specyficznych elementów nie znajdziesz w rowerach sportowych.
Oczywiste jest, że jeśli do całkowitej masy doliczymy kompletne wyposażenie roweru – błotniki, oświetlenie, bagażnik, osłonę łańcucha, podpórkę i wygodne pedały, masa tych rowerów wynosi 16–18 kg.
Naszą odpowiedzią na zapotrzebowanie na lekkie rowery miejskie jest rower AIR, który waży 13 kg. Rower ten nie ma jednak dynamo w piaście i przekładni w piaście, ale jest w pełni wyposażony. Dlatego nie podajemy wagi rowerów miejskich, a zwłaszcza tych w stylu retro, ponieważ byłaby to bardzo myląca informacja.
Zazwyczaj rowery te są używane do przejeżdżania od 20 do 40 km dziennie. Chodzi o komfort, brak konieczności konserwacji, czystość odzieży, dobrą widoczność z roweru, możliwość przewożenia bagażu, bezpieczeństwo, ale także wytrzymałość (rower musi wytrzymać często trudny teren miejski). Waga nie ma większego znaczenia w tym trybie użytkowania. Dowodem na to jest masowe stosowanie dokładnie takich samych typów rowerów w wielu europejskich miastach.
A co z rowerem składanym?
Rower składany to doskonały wybór dla każdego, kto łączy jazdę na rowerze z transportem publicznym, pociągiem, autobusem, samochodem lub samolotem. Jednak w porównaniu z rowerami „dla dorosłych” ma on specyficzne właściwości, o których warto wiedzieć. Rowery składane mają koła (opony) o wymiarach 16”, 20” i 24”. Koła są mniejsze, dlatego rower składany ma mniejszą bezwładność i gorzej radzi sobie zwłaszcza z poprzecznymi nierównościami.
W przypadku rowerów składanych zazwyczaj nie można również wybrać rozmiaru ramy. Rozmiar ramy jest zminimalizowany, a jej niewielką wysokość kompensuje długa sztyca. Wynika z tego, że rama, zwłaszcza na krawędzi rury podsiodłowej i przy główce ramy, jest dość obciążona. Rama roweru składanego składa się z jednego lub więcej segmentów przegubowych, które są obciążone zarówno podczas składania roweru, jak i podczas jazdy. Dlatego w przypadku rowerów składanych duże znaczenie ma jakość wykonania, a zwłaszcza wzrost i waga rowerzysty. Obowiązuje zasada, że osoby o większym wzroście, które zamierzają codziennie korzystać z roweru składanego, powinny zdecydowanie przedkładać jakość nad atrakcyjną cenę.
Kiedy wybrać rower elektryczny?
Rower elektryczny jest zabawny, szybki, niezwykle wygodny, ale często też droższy od zwykłego roweru, ma większą masę i jest nieporównywalnie bardziej skomplikowany. Rowery mechaniczne są praktycznie bezawaryjne, a jeśli już wystąpią jakieś usterki, bardzo łatwo je usunąć. Rowery elektryczne częściej ulegają awariom, a ich usunięcie nie jest trywialne. Jeśli jesteś osobą młodą lub w średnim wieku, nie jeździsz po ekstremalnych wzniesieniach ani na długich dystansach, polecamy Ci rower mechaniczny.
